Followers

Friday, April 30, 2010

korang lapar tak?


kurang 48 jam dari sekarang, saye akan ditinggalkan oleh hampir semua kawan saye.. arghhh!!! geramnye.. macam mane paper minor saye boleh tercampak ke hari 2nd last exam..? siapa punye angkara?


anyway, saye telah memikirkan beberape menu yang bakal saye nikmati lebih kurang 9 hari dari sekarang. owh.. saye percaye, berat badan saye akan naik mendadak dalam mase 3 bulan bercuti nanti. ok2.. jangan buang mase, jom bincang same2.


menu 1 :
karipap.. waaa,,weee~ yang nh memang marvelous. tiap kali balik mesti buat order kat umi. pastu umi mesti kate, ko bukan nak tolong. maka, dengan confident saye jawab, TOLONG punye. trust me. hee :) (eh, tapi memang hati ikhlas nak tolong) masalahnye bile tibe bab klem tepi2 tue. confirm fail. umi dah siap buat 2 karipap, saye tak habes2 lagi klem tepi tu. last2 karipap hancur, umi tak bagi tolong. hahaha. kenapa tak beli kat kafe? sebab inti umi banyak kentang + daging. *puas sangat makan*

menu 2 :
murtabak.. uish yang nh memang 1 family suke. kalau makan murtabak mi, 1 pun dah kenyang. siap tarik2 nafas lagi nak habeskan. (jilat2 jari..heee) selalunye yang nh akan jadi menu yang paling kitorang tunggu bile waktu puasa. korang pon same gak kan? tau dah~

menu 3 :
ayam goreng berlada.. actually yang nh boleh masak sendiri. ececeh.. (nak cerite gak 2) tapi kalau dapat sambal yang wan masak, memang rase nak tak mau berenti makan. tambah nasik berpinggan2. wan pon, tiap2 kali saye balik, die tak pernah lupe masak kan lauk nh. siap bungkus bawak balik gitu.. heee :)

menu 4 : 
donut.. makin bertambah lapar nh. donut umi, memang version dunkin donut punyelah. berbaloi tau. umi kalau sekali goreng untuk sarapan, mesti goreng banyak. tapi, bile pukul 10, (saye sarapan pagi ok, sebab 1 rumah wajib sarapan pagi. ayah kejut semua orang bangun) saye tengok bawah tudung saji tinggal pinggan kosong je. adik2 saye dah makan bagi habes. lagi masyuk kalau cicah sambal. *_*

nota kaki : lap air liur korang yang meleleh tue. hehe :) balik nh, nak suruh umi buat tutorial ajar saye masak kuih2 nh semua. mahu join..??

Wednesday, April 28, 2010

boleh pergi jauh2 tak?menyampah!!



masok paper semalam, dah 4 paper habes...
bermakne ade 2 paper lagi yang melambai2.
boleh pergi jauh2 tak?menyampah!!

saye rase, setiap kali masok dewan exam, otak saye seolah2 kosong.. argh!! nak jawab ape nh. sejujurnye, nh la kali pertame dalam 4 sem kat USM nh saye rase mcm org yang langsung takde ilmu...!

masalah lagi worst bile saye asek terpikir benda2 nonsence.. minggu exam yang sangat penting nh la, baru nak fikir benda2 tue.. mase saye senang lenang dulu, boleh plak die pergi jauh2.. 

give me some advice please...?

namun begit, saye ade beberape berita gembira nak kongsi..hehe :) 
(tapi takla gempak sangat pun)

.: saye lulus dengan jayanye dalam JPJ test untuk motor :.
setelah saye dengan jayenye juga menghitamkan seluruh kulit tangan dan muke semata-mata nak practice motor. dahla dengan berani badak airnye amek test mase exam. kalau x lulus?? 

.: tiket balik kampung dah beli :.
yang nh statement paling penting. tQ pade KakNisya yang sudi bagi saye bawak motor anda untuk test power *kate2 orang yang tengah mabuk nak bawa motor* dan sekaligus teman saye pergi beli tiket tadi. will kenang jase kamoo sampai mati :) tapi, kalau dah beli tiket, maksudnye hati dah kat rumah la kan? (bahaye nh, ade 2 paper lagi)

rasenye entry kali nh, ala2 terabur gakla kan..? sorila, kalau korang rase tak worth bace entri nh.. tapi bagi yang dah bace, tQ and please help me.. need some strength to stay in USM for a little bit longer. and seterusnya buat yang terbaik untuk 2 paper yang terakhir. huuu :(


NotaKaki : saye tak mau jadi macam nh..maka,, doakan saye ok..??

Saturday, April 24, 2010

hakikat yang orang tak nampak

ok, dah 3 paper abes..yabedabeduuu~ (padahal ada 3 paper lagi) tapi nada macam semua paper dah abes! maka, sebenarnya saye hari nh, dalam entri ni, teringin nak cerita pasal Pendidikan Khas = course yang saye tengah mengaji sekarang. :) ok, maka, bolehlah betulkan kedudukan postur badan supaya nanti tak lenguh bila baca entri nh, sebab saye nak bebel2 sikit nh... jangan lupe, pen dengan buku nota gak.. haa... masok exam nh!


sebelum tue, kalau saye tanye korang semua, ape la pendidikan khas tu?
(dengan yakinnye, mesti ade yang jawab macam yang kat bawah)
.: alah, cikgu yang tolong basuhkan berak murid tuh! *kejam*
.: oh, cikgu yang ajar A,B,C hari2 kat student dia sbb student dye lembam, payah nak dapat orang ajar.
.: alah,cikgu yang kerje senang tapi dapat gaji extra RM250. dahla ada pembantu murid.
.: cikgu yang ajar budak cacat tuh! (jawapan paling senang kan?)
.: ape bende cikgu pendidikan khas 2? (out of date!!)


apela korang, jawapan langsung tak ilmiah!! dah la 2, boleh nak condemn kerjaye saye? dulu2 boleh la saye tunduk2 sebab malu dan menyesal sebab dapat course nh, sekarang, biar saye jawab!! *geram nh!*


mula2 saye akan jawab dalam konteks guru biasa. guru ibarat lilin yang membakar diri untuk orang lain. adeh! puitis plak, kalo bagi ayat senang sikit, maka bunyinye macam nh : alahai, korang2 semua yang jadi doktor, engineer, pilot, saintis dan pelbagai lagi kerjaye hebat tu, sape yang ajar? bukan cikgu ke? kalau tak, korang2 semua, konfem2 buta huruf, buta hati gak sekarang. eleh!! (salah ke saye kate mcm nh? x,kan?)


berbalik pada persoalan tadi, apela cikgu pendidikan khas 2?
ok, secara kasarnya memangla cikgu yang mengejar kanak-kanak cacat. cuma, ayat tu tak sedap untuk didengar. lebih tepat dan senang kala korang cakap, cikgu untuk kanak-kanak berkeupayaan khas. ok? cikgu pendidikan khas pun ada 3 cabang utama, dan mungkin akan jadi 4 tak lama lagi. cikgu untuk kanak-kanak masalah pembelajaran, cikgu untuk kanak-kanak masalah pendengaran dan cikgu untuk kanak-kanak masalah penglihatan. ada ura2 nak wujudkan plak cikgu untuk kanak-kanak gifted macam Adi Putra tu.


berbalik kepada bidang tugas, cikgu pendidikan khas nh, bukanla pergi sekolah goyang kaki, hari2 ajar A,B,C, 24hb lari ambil gaji. bukan2. bosan kot nak ajar A,B,C hari2! budak tu pun naik muak tengok muka cikgu, pandang cikgu je nampak huruf A,B,C.. pandang huruf A,B,C je ingat cikgu.. budak2 pendidikan khas nh akan ikut kurikulum yang sama jugak dengan budak2 normal cume flow lambat sikit dan sebab nak ikut kemampuan budak 2. contoh la, kalau la umur Ali nh 10 tahun, tapi mental die baru dalam lingkungan 7 tahun, cikgu akan ajar die silibus budak darjah 1 la. (setakat nh faham?) tapi, aim utama kitorang untuk budak2 nh, sebelum diorang habis sekolah, mesti tau bace, kire dan tulis. (tapi ade gak yang gagal capai matlamat ni.)


hakikatnya, budak pendidikan khas nh cuma lambat, itu pun depends, kalau ada yang superb tu, tak pandang muke cikgu yang tengah mengajar pun kalau cikgu tanya soalan boleh jawab. (ha, korang boleh ke?hehe) maka, kesimpulannya, diorang nh maseh ade la kan peluang yang besar untuk belajar? salah satu ikhtiar untuk pastikan yang budak2 nh satu hari nanti dapat jugak sara hidup bile dah besar, turut diwujudkan kurikulum kemahiran hidup. dalam subjek ni, kitorang akan ajar budak2 tu menjahit, memasak, berkebun, pelihara ikan dan banyak lagi la. kalau cikgu yang buta menjahit, pegang cangkul pun salah, masak terlebih garam 2, boleh ke nak ajar budak2 nh? kalau dalam ayat yang ringkas dan sedikit perasan cikgu pendidikan khas nh mesti serba boleh, kreatif pon ye gak... kalau dekat Penang nh, macam2 projek budak2 khas nh buat such as ternak ikan gapi/ikan laga.(ternak 2 maksud dye banyak, bukan seekor/2 ekor) buat kraftangan dari tempurung kelapa, dan buat cendawan simen.*beria kate banyak tadi.tapi last2 lupe* semua benda h menguntungkan, sebab, mentaliti orang Malaysia, kesian, mesti beli. (diorang bukan jual macam jual tisu kat kaki lima ok, ade supplier datang amek. maju tau!)


lagi satu, cikgu pendidikan khas nh kadang2 akan jadi kawan, mak bapak, adik beradik, kat budak pendidikan khas nh. sebab ape? mak bapa, adik beradik, orang kelilng semua tak hirau diorang sebab diorang tu kelainan upaya. *kolot la korang!* budak2 nh selalu lonely. apela salah diorang. kawan saye penah cerita yang ada sorang cikgu pendidikan khas tu, tak dapat balik raye sebab dia ajar sekolah pendidikan khas yang asrama. maka, mase raye, mak bapak tak mahu amek anak, bawak balik kg. (sedih kan?..sampai hati) kalau pegi sekolah tau, ade budak2 yang tak henti2 cerita tau.. hehe :) comel~


ok, dah nak penutup nh, mintak sabar sket. macam dah kate kat atas tadi, mak bapak ada yang tak mau hirau anak diorang kan, maka cikgu adalah insan yang bertanggungjawab tolong diorang. mostly, semua budak2 yang masok sekolah mesti tau urus diri maka cikgu tak payah basuh berak diorang. kalau tak, diorang mesti pergi PDK dulu. jadi, jangan pandang rendah pada kitoang cikgu pendidikan khas. and guess what? saye boleh sign language walaupun maseh teragak2. hehe :) ada kawan2 saya boleh baca braille. korang boleh (nada annoying) *apelah cikgu ni, 2 pun nak belagak!!*  budak2 tu, diorang ade banyak kategori ketidakupayaan. kalau korang dah tau semua tuh, baru korang akan faham masalah diorang. (macam dr tau saye sebab kene hafal penyakit diorang) maka, hasil dari bebelan saye yang tak seberape nh, harap sangat anda semua akan faham tugas kitorang. kalau ade yang kutuk2 lagi, *paang baru tau.


lagi 1, fikir kan kata2 nh, orang zaman sekarang, suka hisap rokok, minum arak, ambik dadah, pemakanan tak sihat n ia adalah faktor yang menyebabkan lahirnya anak yang khas nh. maka, sape nak ajar kalau tak ade orang macam kitorang. nanti lepas nh, saye nak tulis entri pasal sebab2 anak khas lahir dan kategori diorang. okies??daaaaaaaaa~ nak pergi pasar malam nh :)


FOOTNOTE : feel free to have your opinion :)