Followers

Monday, August 23, 2010

Sanggul arab itu cerita lama ke .?



salam semua :)


dah dekat 2 minggu dah erk kite fasting. aha! bahasa rojak. (jangan tiru mcm cikgu ye murid-murid) korang dah shopping raye ke .? kalau aku, tak payah kot. biar umi je yg shoppingkan. lagipun, raye ke, tak raye ke, same je kan. aku shopping hari-hari gak. ekeke ~


disebabkan lagu raye dah berkumandang & korang-koran semua mesti dah dapat feel nak raye. let me share something. khas ntuk wanita yang rajin melaram di hari raya. aku tak! heee *_^


cuba tengok gambar nie
*credit pic to bharian/hajaba*

benda nh cerita lama. tapi saja je nak cerita gak. 

bagi aku, benda nh memang tak payah pakai la. sebab, tak rasa ke yang bende tu sama tarafnya dengan rambut palsu? kan..? ke aku salah. rambut palsu plak hukumnya HARAM dipakai oleh setiap wanita Islam. huhu. sebab nak cantik dah dapat 1 dosa free.

tadi. masa menyelak-nyelak dara.com edisi ogos kan, aku terbaca pasal benda nh.

sebenarnya, Rasulullah dah pun meramalkan perkara nh masa 1400 tahun yang lepas. baginda sifatkan benda menonjol nh macam bonggol unta. (aku rase mcm alien pon iye gak) beza sanggul nh dengan bonggol unta sanggul arab menonjol ke atas tapi condong ke belakang. bonggol unta tuh, tegak je ke atas.

Rasulullah pernah berkata " Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dengan rambut lain dan wanita yang meminta rambutnya disambungkan " [sahih al-Bukhari no: 5943] jadi jelaskan. hukumnya H.A.R.A.M.  sambung rambut = pakai rambut palsu. tapi jangan salah faham. semua kaum hawa yang ada rambut panjang mengurai macam dalam iklan shampoo tuh, dibolehkan bersanggul. tak salah pun. TAPI, haruslah diikat condong ke bawah. (supaya tak obvious la kot. kan)

Baginda juga turut menambah bahawa, golongan ini (yang bersanggul tiruan) akan dimasukkan ke neraka dan dijauhkan daripadanya pintu syurga. (huhu. minta jauh) 

pengajaran daripada cerita ini (dengan nada budak masok pertandingan bercerita), 
1. bukan semua benda yang kita tengok boleh kita tiru.
2. berfikir sebelum melakukan sesuatu.

korang renung-renungkan ea. Selamat beramal .!~

p/s : kalau aku tersilap. aku mintak maaf. aku insan biase mcm korang gak. rujukan aku unuk artikel ni : Dara.com Ogos 2010

3 orang Jual Pantun:

Ecah Shafiee said... [Beli Pantun]

betul3..
usha Sanggul Wanita : Tegahan Daripada Hadith Nabi S.A.W

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said... [Beli Pantun]

kalo tgk kt tv skrg pun, yg title qariah pun ade pkai sanggul/meninggikn sanggul nya..ape nk jd la..huhuhu~

Wan Ssei said... [Beli Pantun]

nice article.... ^^